En designidentitet är den grund som medvetet, eller omedvetet, finns i all visuell kommunikation och produkter från ett varumärke. Ibland kallas det för visuell identitet eller grafisk profil. Utifrån varumärkesstrategin skapas en designidentitet som beskriver hur varumärket ska kommunicera i färg och form. Arbetet med en designidentitet är långsiktigt och strategiskt med det visuella språket som verktyg.

En designidentitet förmedlas såväl genom marknadsföring och logotyp som genom produktdesign där produkter blir bärare av designidentiteten. Som till exempel att en ser skillnad på olika bilmärken utan att se logotypen eller att en skruvdragare kommer från Makita eller Dewalt.

När vi skapar en designidentitet är det många delar att ta hänsyn till. Vi samlar alltid vårt arbete i en designmanual där det står beskrivet hur varumärket ska kommuniceras, en guide med exempel och beskrivningar över t.ex. färgsättningar, typsnitt och bildmanér.

Nedan är några exempel på några av våra kunders logotyper. Många gånger handlar det om att formge logotypen så den sätter an en känsla eller ger en liten teaser till varumärket, inte berättar hela historien.

HÖRA MER?

Träffade detta er? Behöver ni kanske uppdatera er designidentitet? Vet ni hur ni upplevs av kunder, leverantörer och andra som kommer i kontakt med ert företag? Om ni inte har har arbetat igenom ert varumärkes designidentitet så hör av er nu! Vi vill vara med definiera er profil och hur den ska kommuniceras.