Karl-Oskar Designstudio

Stora Åvägen 21

436 34 Askim

 +46 707 444 713     info@karloskardesignstudio.se

Uppdatering logotyp

Så när är det egentligen dags att uppdatera den grafiska profilen? Nedan följer några frågor som kan hjälpa er att se om det är dags att uppdatera er.

Har er verksamhet expanderat eller förändrats? 

När varumärken växer och utvecklas behöver även det visuella följa med. Har verksamheten ändrats mycket sedan er ni tog fram er logotyp?

Ändrad konkurrens?

Nya konkurrenter kan kännas moderna och framåt. Har ni nya aktörer i er bransch så kanske ni behöver möta upp de förändringar som sker och se över hur ni står er i jämförelsen.

Nya kunder/marknader?

Har ni kanske fått nya kunder? Kanske i en annan kundgrupp än era befintliga? Ålder, intressen m.m. hos era kunder kan komma att skifta. Då är det viktigt att använda en visuell kommunikation som är tydlig för alla era kunder.

Har ni gjort ändringar i er kommunikation?

Ibland när man tar fram nytt och modernt marknadsföringsmaterial kan det upplevas att ens logotyp börjar kännas omodern. I jämförelsen med ny grafisk form blir skillnaden tydligare. 

Är er logotyp föråldrad?

Hur gammal är er grafiska profil? Togs kanske er logotyp för flera decennier sedan? Förutom det estetiska kan även tekniska detaljer av den grafiska profilen göra att den inte längre är anpassad för nya sätt att kommunicera.

Nedan är några exempel på logotyper vi har uppdaterat. Ibland är det stora förändringar och ibland är det det lilla som gör stor skillnad. Klicka här för några fler logotyper.

Liksom allt har sin tid har även en grafisk profil sin. Ibland går tiden fort och det visuella uttrycket blir omodernt.